Start | chemie | Afrika | schrijfsels | leuke ideeën | 70 jr |
antiautoritaire opvoeding | Daan van Alten & Wietske Blokker |
antiautoritaire opvoeding
Als er iets tot de verbeelding spreekt van het Nederlandse volk en tegelijk woede oproept, is het wel die vieze blote kinderen met verfspatten tussen hun billen en die ouders die in communes met elkaar alles doen wat god verboden heeft. Wat een smeerlapperij! Wat moet er van die kinderen terecht komen, als ze niet leren om grote mensen te gehoorzamen en als die viezigheid ze niet wordt verboden? De grootouders gruwen ervan. Bah!
Poep en pies zijn niet meer vies, zindelijkheid is onbelangrijk, agressie een uiting van biologische driften, bloot en geslachtsdelen horen er helemaal bij. In de tuin der lusten mag alles, kan alles en gebeurt alles.
Kinderen hebben hun eigen seksualiteit en ouders moeten die kinderlijke seksualiteit aanvaarden. Ga er op natuurlijke wijze op in, geef duidelijk aan wat goed of leuk is, maar ook - net als bij andere opvoedingsthema's - waar de grenzen liggen en waarom die grenzen er zijn. Het beste is om dat gedoe gewoon als kinderlijk geslachtsleven te accepteren.Dat is zijn thema.
"Dan zat ie van z'n enkels tot z'n nek in de poep. Daar had ik geen zin in."De ouders van de crèche in Amsterdam Zuidoost besluiten om praktische redenen paal en perk te stellen aan het plassen en poepen in de zandbak. Het is een gigantische klus om dat ding elke keer weer leeg te scheppen; om gek van te worden. En kijk, op een gegeven moment vinden de kinderen het leuk om op het potje te gaan.
Jan van het witte-kinder-plan:In de Bijlmermeer spelen de kinderen in hun blote kont in 'de binnenstraat van de flat'. Als andere kinderen van de flat gaan staan joelen, kan dat de kinderen van de crèche niet schelen. De kinderen van de Pater Brugmancrèche mogen alleen binnen in hun blootje lopen. De ouders vinden: Buiten hebben ze andere normen en waarden, dus daar blijven de kleren aan.
Ik had geen broers of zussen en was erg geïnteresseerd in hoe het meisje eruit zag. Mijn kleuterschool had een binnenplaats met een soort kippenhok zonder kippen. Ik speelde voor dokter en de meisjes die passeerden, moesten hun broek naar beneden doen. De juf ontdekte het en vond het een schande. Ik werd naar huis gestuurd en mijn ouders moesten komen. Het werd een vreselijk drama. Ik vind dat onzin. Er steekt niets kwaads in als kinderen willen weten hoe de ander eruit ziet.
intermezzoEr is een voorbeeld van een gebeurtenis in de Kommune, dat illustreert hoe ouders zoeken naar 'het accepteren van kinderlijke seksualiteit'.
Hoe ver zijn we met dat aanvaarden in het nieuwe millennium? Professionals op dit gebied adviseren ouders dringend hun kinderen op te voeden tot een seksueel leven. Dat behelst meer dan seksuele voorlichting, hoewel die nog altijd zeer nodig blijkt.
Rond het jaar 2010 is er commotie rond een zesjarig jongetje dat medeleerlingetjes zou hebben gedwongen tot seksuele handelingen. Volgens medisch en psychologisch onderzoek is er niets mis met het jongetje, maar de ouders zijn laaiend van woede en eisen … ja wat eigenlijk? Straf? Heropvoeding? De kranten vinden het opmerkelijk genoeg om deze 'misdaad' te melden. Het jongetje moet naar een andere school.
Hoewel al lang vaststaat dat kinderen op zeer jonge leeftijd seksuele gevoelens en wensen kunnen hebben, lijkt daar nog steeds - of weer - een taboe op te rusten. Hadden de antiautoritaire opvoeders van de jaren zeventig dat voor mogelijk gehouden? Zij zullen zo'n kind niet straffen; niets om je druk over te maken. Voed je kind op tot een seksueel leven. Zo kan het er achter komen wat het wel en niet wil. Dat is essentieel voor de ontwikkeling van een identiteit, voor zelfbewustwording. Wellicht zal een meisje zo leren dat seks niet iets is dat je aan een groep jongens kunt verkopen voor een blikje limonade. Misschien zal een jongen met zo'n opvoeding minder behoefte hebben om seks en macht aan elkaar te verbinden.
De antiautoritaire ouders hebben er weliswaar moeite mee echt verder te komen dan het tolereren van de kinderlijke seksualiteit en seksuele nieuwsgierigheid, maar in de moderne samenleving lijkt zelfs dat tolereren voor menig ouder nog een brug te ver.
Ik zie nog die jongen en dat meisje die echt verdiept waren in elkaars geslachtsdelen. Echt van: wat is dat nou? Dan grijp je niet in. Maar als die nieuwsgierigheid zo groot wordt dat ze gaan kijken hoe ver je een lepel in een vagina kunt duwen, grijp je wel in,' zegt een van de moeders.In een tweede verhaal uit de protocollen van Kommune II, discussiestof voor de Nederlandse ouders, richt de seksuele belangstelling van een kind zich op een volwassene. Grischa kan niet slapen en kruipt bij de volwassen Eberhard in bed. Ze aait hem en heeft het over zijn platte borst, zijn ribben, zijn tepels. Daarna trekt ze zijn onderbroek naar beneden en streelt zijn billen en penis. Als Eberhard een stijve krijgt, straalt Grischa. Hij moet de penis 'dicht maken' en 'klein maken'. Dan trekt ze haar maillot uit en zegt ze 'erin stoppen'. Eberhard zegt dat zijn penis veel te groot is. Grischa probeert hem over te halen. Probeer het maar, zegt Eberhard en dan constateert Grischa zelf dat de penis te groot is.
In een commentaar van de Prins Konstantijn staat:De Nederlandse antiautoritaire ouders onderkennen dat kinderen seksuele gevoelens hebben en laten hen vrij om - al dan niet met een ongemakkelijk gevoel - bij elkaar de verschillen te onderzoeken. Maar het 'affectief stimuleren van geslachtelijke lustgevoelens', het strelen van de edele delen van de kinderen, gaat de meeste ouders te ver. Alleen bij de Prins Konstantijn gebeurt dat.
Zoals uit het protocol blijkt, beseffen de kinderen zelf de onmogelijkheid om hun geslachtelijke wensen met volwassenen te bevredigen.' Willen de kinderen dat werkelijk zelf kunnen ervaren, dan moeten ouders dat niet verbieden, maar 'in staat zijn hun eigen remmingen te overwinnen. De bewust gemaakte ervaring werkt voor de kinderen als motief om hun geslachtelijke seksualiteit meer in overeenstemming met de werkelijkheid te bevredigen met leeftijdgenootjes in plaats van met volwassenen.
Connie:
Niemand praatte in de pauze tegen me. Het waren vooral de blootscènes die mensen kwaad maakten. Dan zei ik dat ik het vreemd vond dat je een kind overal mocht aaien behalve bij zijn piemel. Het was natuurlijk niet zo dat we ze betasten of met ze naar bed gingen. Toch vonden de mensen dat moeilijk.
Een moeder weet nog goed hoeveel vuur er in zo'n kind kon zitten. Dan ging een van hen met hem de zandbak in. Dan gooide die en dan smeet ie. Jan uit Amsterdam merkt dat jongetjes vaker agressief zijn dan meisjes:Dat zegt die vader dan wel, maar de theorie schrijft voor dat de moeder op rustige toon iets zegt als 'Au, je hebt me pijn gedaan'. Vervolgens kan ze uitleggen dat zoonlief ook op een andere manier haar aandacht had kunnen trekken.
Eén jongetje gaf je, meteen als hij binnenkwam, een stomp tegen je kruis. Het is lastig daarop te reageren, want het doet pijn. Ik liet dat duidelijk merken, maar hij bleef dat doen, bij alle mannen. Met jongetjes maakte hij ruzie. Tegen vrouwen was hij aardig.
Een ander vader uit Amsterdam herinnert zich:
Een moeder stond te babbelen en reageerde niet op haar zoontje. Die werd zo kwaad dat hij haar sloeg met een stuk hout. Die moeder geneerde zich, maar ze sloeg niet terug, wat toch de beste reactie was geweest.
De vaste kracht van de Pater Brugmancrèche:Sommige kinderen worden steeds weer besproken; kinderen die er om de haverklap op in slaan, met een schepje op iemands kop timmeren.
Je had sterke en zwakke kinderen. Een verlegen, dik, bangig jongetje kon helemaal dichtslaan. Sterke kinderen vonden dat ze alles moesten hebben. Zat er een bij mij op schoot, dan wilde een ander erop. Ik vond het een ontdekking dat kinderen op die leeftijd nog geen moraal hebben. Een klap op je hoofd krijgen met een stuk hout doet zeer, maar een ander kind een klap ermee geven, is een wetenschappelijk experiment. Kijken hoe dat gaat. Dat hoort bij die leeftijd.
Rachel uit Groningen geeft een voorbeeld:Ze komen er niet goed uit. Niet alleen in de Amsterdamse crèche, ook in Groningen is het in het begin 'een ongelooflijke, onbeschrijflijke chaos'. Daar ontstaan discussies over, want de kinderen komen niet op gang in die chaos. Ouders vragen zich af wat de consequenties zijn als ze de kinderen in onveilige situaties vrij laten. Worden ze daar echt zelfstandig en autonoom van of is er kans dat ze het niet of nauwelijks overleven? Als een kind een ander kind met een hamer op z'n kop dreigt te slaan, wat dan? Ze hebben gehoord van crèches in Duitsland waar ze dat laten gaan. In Nederland vinden ze dat veel te ver gaan. Maar als het lukt om niet in te grijpen en het loopt goed af, dan zijn ze heel tevreden. Zoiets geeft veel voldoening.
Dan hoopten we dat de kinderen vanzelf zouden gaan opruimen. Daar discussieerden we dan weer over: moesten we afwachten of toch maar zelf opruimen? Of moesten we de kinderen de opdracht geven om op te ruimen? Ik kan me niet herinneren dat de kinderen ooit uit zichzelf gingen opruimen.
Moeder Diny uit Groningen:Ingrijpen strookt niet met de beginselen van de antiautoritaire opvoeding. Dan leg je kinderen jouw regels op en ontneem je ze de kans zelf te ontdekken wat wel en niet kan. Maar niet ingrijpen kan vreselijke gevolgen hebben.
Een meisje duwde onze dochter vaak weg, sloeg, of pakte dingen af. Op vergaderingen hadden we het erover of we nou moesten ingrijpen. Ik zei: ze komt vrolijk terug naar huis, ze heeft er nog geen last van. Maar op een gegeven moment dacht ik: nou duurt het niet lang meer of ik grijp in. En weer werd mijn dochter weggeduwd, maar deze keer duwde ze terug. Vanaf dat moment was ze niet meer bang. Door niet in te grijpen gaf ik haar de kans het zelf op te lossen.
Moeder Rachel zegt dat zij zich er altijd ongemakkelijk over heeft gevoeld. Op welk punt ging je sturend optreden of nam je de zwakkere in bescherming? De pop van onze dochter is een keer afgepakt en het lukte haar niet die terug te krijgen. Daar was ze heel verdrietig over. Achteraf vind ik dat ik haar in bescherming had moeten nemen, dat ik haar in de steek heb gelaten.
Dino R uit Amsterdam herinnert zich dat de kinderen soms een grens overtraden waarvan zij niet wisten dat die er lag. Dan gebeurden er ongelukken. Dan stoorden ze zich niet aan wat een weifelende ouder zei en verbrandden ze hun armen of kieperden ze heet water om of ze flikkerden van een net even te hoog trappetje af. Ze konden ook zo waanzinnig nieuwsgierig zijn.
De leidster in Nijmegen laat het niet ver komen en kiest niet de weg van kijken hoe het afloopt. Als een kind iemand met een stuk hout te lijf gaat, pakt zij het gewoon af. Ze vindt dat haar verantwoordelijkheid tegenover de ouders.